امام رضا(ع) از تفسیرهای نادرست قرآن کریم جلوگیری می کردند
ضامن آهــو
اطلاعات کامل و جامع در باره امام رضا(ع)،حرم،مشهد و ...

امام هشتم عليه‏السلام در فرصتهاى مناسب، از تفسيرهاى نادرست قرآن کريم جلوگيرى کرده و معناى صحيح آيه را بيان مي‏کرد. در اينجا دو مورد را با هم بررسی مینماییم: 

1. حضرت رضا عليه‏السلام در يکى از جلسات علمى که در دربار مأمون تشکيل شده بود، حسن بن موساى وشاء از دانشمندان بغدادى که به نمايندگى از سوى علماى عراق در آن جلسه حضور يافته بود را مورد خطاب قرار داده و به او فرمود: اهل عراق اين آيه قرآن را چگونه قرائت مي‏کنند؟!  «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ»؛ اى نوح! او از اهل تو نيست، او عمل غيرصالحى است.» او پاسخ داد: «يابن رسول اللّه‏! بعضى طبق معمول «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ؛ او فرزند ناصالحى است.» قرائت مي‏کنند، اما بعضي ديگر بر اين باورند که خداوند هرگز پسر پيامبرى را مشمول قهر و غضب خود قرار نمي‏دهد و آيه را «اِنَّهُ عَمَلُ غَيْرِ صالِحٍ»؛ «او فرزند آدم بدى است؛ فرزند تو نيست.» قرائت مي‏کنند و مي‏گويند: او در واقع از نسل نوح نبود. خداوند به او گفت: اي نوح او از نسل تو نيست. اگر از نسل تو مي‏بود من به خاطر تو او را نجات مي‏دادم. امام عليه‏السلام فرمود: ابدا اينطور نيست؛ او فرزند حقيقى نوح و از نسل نوح بود. چون بدکار شد و امر خدا را عصيان کرد، پيوند معنوي‏اش با نوح بريده شد و به نوح گفته شد: اين فرزند تو ناصالح است، از اين رو نمي‏تواند در رديف صالحان قرار گيرد.

2. امام هشتم عليه‏السلام گاهى با دانشمندان علم کلام و اهل حديث و انديشمندان اهل سنت به گفتگو مي‏نشست و درباره آيات الهي و صفات ربوبى با آنان به جدال احسن و مناظره منطقى مي‏پرداخت. گزارش يکى از اين جلسات را با هم مي‏خوانيم:

ابو قرّه محدث از صفوان بن يحيى يار ديرين امام هشتم عليه‏السلام درخواست کرد تا جلسه گفتگوئى را با امام رضا عليه‏السلام ترتيب دهد. ابوقرّه محدث در آن نشست بعد از طرح پرسشهائى در مورد احکام دين و حلال و حرام، سخن را به موضوع توحيد کشانيده و از صفات پروردگار سخن گفت؛ وى از امام رضا عليه‏السلام پرسيد: به ما روايت کرده‏اند که خداوند هم سخن بودن خود را به حضرت موسى عليه‏السلام و ديدار خود را به حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله عطا کرده است! آيا چنين است؟ امام فرمود: اى ابو قرّه! به من بگو، اين آيات را چه کسى بر جن و انس ابلاغ کرده است؟! «لا تُدْرِکُهُ الاَْبْصار»؛ «ديده‏ها او را درک نمي‏کنند»، «وَلايُحيطُونَ بِهِ عِلْما»؛ «دانش مخلوقات به او احاطه نمي‏کند.» «وَ لَيْسَ کَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ»؛ «چيزى مانند او نيست.» آيا به غير از محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله کسى ديگر اين آيات را به ما رسانده است؟

ابو قرّه گفت: درست است؛ اين آيات را حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله آورده است.

امام فرمود: چگونه ممکن است فردى به سوى تمام مخلوق بيايد و به آنها اعلام کند که من از طرف خدا آمده‏ام و مردم را با فرمان خدا به سوى خدا بخواند و اين آيات را بر آنان تلاوت کند، سپس همين مرد الهى برخلاف آيات وحيانى که از سوى خدا آنها مي‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولى خدا جز اين نمي‏خواهد که نور خود را کامل کند.

آورده است، بگويد: من به چشم خود خدا را ديدم و به او احاطه علمي پيدا کردم و او به شکل انسان است!! آيا شما خجالت نمي‏کشيد؟! زنديقها نتوانستند چنين نسبتى به پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله بدهند که محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله از جانب خدا چيزى آورد و سپس از راه ديگر، خلاف آن را گفت.

ابو قرّه در پاسخ گفت: خداوند خودش مي‏فرمايد:

«وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً اُخْري»  ترجمه:«و بار ديگر در فرود آمدن او را مشاهده کرد.»

امام عليه‏السلام در جواب فرمود:

در همين سوره آيه ديگرى است و آنچه را که پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ديده توضيح مي‏دهد. خداوند در آنجا مي‏فرمايد: «ما کَذَبَ الفُؤادُ ما رَأي»

«دل آنچه را ديد دروغ نشمرد.» يعنى دل محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله آنچه را که چشمش ديد، دروغ ندانست. سپس در همين سوره، خداوند آنچه را که محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ديده است خبر مي‏دهد و مي‏فرمايد: «لَقَدْ رَأي مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْکُبْري»؛

«پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله از آيات و نشانه‏هاى بسيار بزرگ پروردگارش ديد.» ديدن آيات خداوند غير از ديدن خود اوست. و باز هم خداوند مي‏فرمايد: «مردم احاطه علمى به خدا پيدا نمي‏کنند». در صورتى که اگر ديدگان او را ببينند علمشان به دريافت و شناخت او احاطه پيدا کرده است.

ابو قره گفت: پس روايات را تکذيب مي‏فرمائيد؟  حضرت رضا عليه‏السلام فرمود: بلي! هرگاه روايات مخالف قرآن باشند، آنها را تکذيب مي‏کنم و آنچه مسلمانان به آن اتفاق دارند اين است که احاطه علمى به خدا نمي‏توان يافت. چشمها از اداراک او عاجزند و چيزى مانند او نيست.

برگرفته از سایت آل بیت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 20 شهريور 1398برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه